سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد اندر احوال خیال ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد
سرخط خبرها

عوارض جهل

  • کد خبر: ۱۸۲۳۰۹
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
عوارض جهل
حسینیان را پیش از آنکه یزیدیان بکُشند، جهل مردم کشت.

در زیارت شریف اربعین، درباره هدف و فلسفه قیام اباعبدا... (ع) عرضه می‌داریم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَه»؛ خدایا حسین بن علی (ع)، جان خود را فدا کرد تا مردم از جهل خارج شوند.
جهل مردم کاری می‌کند که حسین بن علی‌ها به مسلخ کربلا کشیده می‌شوند. حسینیان را پیش از آنکه یزیدیان بکُشند، جهل مردم کشت. همان طورکه شمشیر جهل بر فرق علی بن ابی طالب (ع) فرود آمد. زمانی که گروهی یا امتی به جهل و غفلت مبتلا شوند، امام کُشی اتفاق خواهد افتاد.
امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: «الجَهلُ أدْوَأُ الدّاءِ»؛ جهل بزرگ‌ترین درد است.

اگر جامعه‌ای به سمت جهالت پیش رفت، بزرگ‌ترین جرم‌ها واقع خواهد شد. دشمنان اسلام بعد از پیامبر (ص) تمام توان خود را به نگه داشتن مردم در جهل معطوف کرده بودند و کار را به آنجا رسانده بودند که مشهور است بعد از شهادت عابد تاریخ، امام المتقین، حضرت علی (ع)، مردم از هم سؤال می‌کردند: «مگر علی نماز می‌خواند؟»

دل را ز شرار عشق سوزاند علی
یک عمر غریب شهر خود ماند علی
وقتی که شکافت فرق او در محراب
گفتند مگر نماز می‌خواند علی

جهل مردم کاری می‌کند که حدود شصت سال روی منبرها، لعن حضرت علی (ع) گفته می‌شود و این عمل به قدری برای مردم اهمیت داشت که حتی عمربن عبدالعزیز که می‌خواست لعن را حذف کند، نگران شورش مردم بود.

عمربن عبدالعزیز فکر کرد که تنها راه برداشتن لعن علی (ع)، فتوای علمای بزرگ اسلام به این امر است. او مخفیانه، یک پزشک یهودی را دید و به او گفت: علما را دعوت به مجلس می‌کنم، تو هم در آن مجلس حاضر شو و در حضور آن‌ها از دختر من خواستگاری کن. من می‌گویم از نظر اسلام جایز نیست که دختر مسلمان با شخص کافر ازدواج کند. تو در پاسخ بگو پس چرا علی که کافر بود، داماد پیامبر شد؟ من می‌گویم علی کافر نبود. شما بگو اگر کافر نبود، پس چرا او را لعن می‌کنید، با اینکه لعن مسلمان جایز نیست. آن گاه بقیه امور با من.

طبق طرح عمربن عبدالعزیز، مجلس ترتیب یافت و طبق دعوت قبلی، بزرگان و اشراف بنی امیه و علمای وابسته در آن مجلس شرکت کردند. در این اوضاع، پزشک یهودی دختر عمربن عبدالعزیز را خواستگاری کرد. عمر گفت: این ازدواج از نظر اسلام جایز نیست؛ زیرا ما مسلمان هستیم و ازدواج دختر مسلمان با مرد یهودی جایز نیست. یهودی گفت: «پس چرا پیامبر اسلام دخترش را به عقد علی که کافر بود، درآورد؟» عمر گفت: علی که کافر نیست؛ بلکه از بزرگان اسلام است. یهودی گفت: «اگر او کافر نبود، پس چرا او را لعن و سبّ می‌کنید؟»

در اینجا بود که همه مجلسیان، سر‌ها را به زیر افکندند و شرمنده شدند. آن گاه عمربن عبدالعزیز، سرنخ را به دست گرفت و به مجلسیان گفت: «انصاف بدهید، آیا می‌توان داماد پیامبر را با آن همه فضل و کمال، دشنام داد؟» مجلسیان سر به زیر افکندند و سر انجام در همان مجلس طرح عمربن عبدالعزیز جا افتاد و او فرمان داد که دیگر برای هیچ کس سبّ و لعن علی روا نیست.

این جهل مردم است که بهترین‌های عالم باید در اوج غربت باقی بمانند. ارمغان این برگ‌های تاریخ برای امروز ما این است که بدانیم ملت شایعه پذیر و جاهل، بازیچه دست دشمنانش است! و اینکه بیاموزیم ملت ساده و جاهل، بازنده است؛ حتی اگر رهبرش علی و فرمانده اش مالک اشتر باشد!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->